Followers

February 16, 2011

Homeless. Kau patut bersyukur!!

:)
Ingat lagi tak yang aku cerita pasal SEEKERS? yang aku membebel maki maki macam perempuan meroyan baru lepas beranak? eh sorry sikit. aku tak tengok sampai habis eh cerita tu .. buat pesong akidah aku je ..

Disebabkan Seekers itu bosan lagi membodohkan kepala otak aku ni maka aku suruh mak tukar channel lain. tukar punya tukar sekali termelekat kat TV3. Masa tu rancangan 360 .. ala yang selalu dia tunjuk social problems yang berlaku sekeliling kita .. korang pernah tengok tak? haa tak pernah la tu kan? aku pun jarang tengok. setakat keluar cerita pasal mat rempit mat gian dan segala mat aku dah muak. cerita dah basi ..

Tapi episod kali itu adalah sangat buat aku tertarik .. aku tak ingat lak main title tapi dia pasal homeless .. tahu tak apa homeless ni?

Homeless means not having a home or a haven as in a place to stay. It is sometimes used to refer to a collective group of such people, as in the "homeless".
-sumber google-


Tapi masa aku tengok tu macam dah nak habis tapi kira aku macam faham la apa yang cuba disampaikan.. masa ni macam ada satu group yang buat charity hantar makanan kat dorang pakai van .. apa yang buat aku kagum adalah semangat and keikhlasan group ni turun padang untuk bantu dorang.. itu baru la betul charity .. setakat cakap bagai nak rak tapi kaki tangan tak jalan  tak guna juga ..

Dan aku baru sedar .. tak semestinya golongan homeless ini adalah pengemis ataupun penagih dadah ataupun orang gila .. dulu memang mind set aku macam tu .. serius! bila tengok sendiri dorang ni sebenarnya macam kita. ada pekerjaan tetap .. tak ambil dadah pun .. masih waras ..

Contohnya ada one of volunteer ni cerita pasal one of homeless ni .
"Dia kerja sebagai security guard and gaji dia RM500 .. dengan duit tu dia hantar kat kampung untuk anak bini dia sebab pada dia daripada duit tu bayar duit sewa rumah baik hantar kat kampung"

Serius sebak gila aku masa tu ..
Kat KL tu beb! RM500 pun kau nak hidup macam mana?




Bukan kat Malaysia je ada homeless ni. kau tengok kat Amerika lagi berlambak tau .. ada yang sampai satu family duduk merempat sebab tak mampu bayar sewa rumah even nak ada rumah sendiri ..

Dan bila aku fikir balik kita harus sangat bersyukur.
Tak kisah lah rumah kau setinggan ke .. flat ke .. kondo ke.. banglo ke .. asalkan kau ada tempat untuk berteduh dari hujan panas .. tempat untuk kau tidur ..

And please!
Kalau kau nampak orang macam ni jangan kau kutuk kau hina .. dorang ni pun manusia biasa ada hati juga perasaan ..
Dorang pun berguna and menyumbang kepada ekonomi negara ..

Setakat berlagak pakai duit mak bapak kau lepas tu kerja pun tak lagi lah tak guna ..
Itupun masih tak sedar diri! hish ...





love, ZIEMA



1 comment:

  1. kte pun tgk gak hr 2,cian diaorg kan,kan??tp 2 la prob nye klu duk kat kl ni,everything need 2 pay even nk buang air kecik je pun....truk,truk,truk...=(

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.