Followers

March 26, 2012

The Floor Pouf

Cerita tunang lagi ehem ehem dah dua bulan tiga hari, rasa macam baru je jari disarung :')
Ok kali ni aku nak kongsi lagi satu hasil DIY aku yang tak berapa nak bagus sangat pun, tapi hei kalau kau buat sendiri mesti kau rasa bagus. Kan kan?

Masa deal dengan Kak Uji merangkap MUA aku, aku tanya la kot kot ada ke bantal bulat ottoman yang selalu orang nak nikah pakai tu. Tapi sayang sangat, kawan beliau sudah booked masa tarikh aku nak bertunang. Yang tinggal hanya bantal duduk empat segi yang sangat old fashion hehe. Frust sangat rasa macam, ada kemungkinan aku duduk tanpa alas.Tanpa alas fine!

Maka aku dengan itu come out dengan idea bantal duduk sendiri. Atau pun nama orang putihnya floor pouf :)

Bahan bahan :

1.  Kain (lagi elok kain langsir sebab tebal) - 2.5 meter
2.  Kekabu / fiber wool - Oleh kerana kekabu di rumah aku banyak stok maka terpaksa pakai. Jimat sikit.

Basically korang kena ada dua bentuk ini. Bulat dan segi empat sama. Bulat ni kena ada dua helai.


Ok sumpah aku tak ingat ukuran sebab masa ni mak yang potong segala sementelah aku sibuk mengasingkan biji biji kekabu. Tak sempat nak snap gambar, bila tanya mak berapa ukuran beliau pun ingat ingat lupa.

Cara nak buat bulatan tu macam ni.

Kau lipat empat kain tu, kemudian ukurlah ikut ukuran yang kau nak. Kalau boleh pakai kapur masa menanda ukuran itu. Pastikan ada lebihan ukuran dalam 1.5 inci untuk jahit bahagian dalam, eh eh kenapa rasa aku macam dalam kelas jahit menjahit ni?
Untuk empat segi tepat tu panjang dia pun agak agak lah, kalau boleh biar terpanjang. Yang pasti lebar lebih kurang 5 inci.

Kemudian jahitlah untuk menyambungkan mereka itu. Jangan jahit sampai habis. Tinggalkan sedikit ruang untuk sumbat kekabu / fiber wool.
Semakin banyak kekabu itu, semakin tebal bantal itu.

Tak faham cuba tengok tutorial ni. Tapi cara kami berbeza, memandangkan aku adalah pemalas.Tssk



Bantal Kak Jimah




Frust aku hilang bila berjaya buat floor pouf ni :)
Serius rasa puas gila.

Sampai sekarang bila balik rumah je, duduk atas bantal ni feeling feeling menunggu saat menjadi isteri. Eh.


thanks sebab baca :)

4 comments:

  1. kemain lagi~ bantal ni boleh recycle balik kan.. best2. kita pun baru nak buat bantal untuk duduk masa nikah~

    ReplyDelete
  2. heyy buat sdr..comel la kamu..:)
    atie book org je..xde maso..huk3

    ReplyDelete
  3. Dhiera : Tau takpe. Jom buat sendiri lagi save hehehe :)

    Miszatie : Hehehehe. nak beli mahal, so buat sendiri saja lah :))

    ReplyDelete
  4. waa.. DIY..
    rase macam nak bertunang jugak la gini :D

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.