Followers

April 18, 2013

Hipotesis Keturunan

Dalam hidup aku, selain daripada membandingkan, aku suka kaitkan kejadian kejadian dari aku kecil sampai ke besar dengan keturunan. Hipotesis aku, apa sahaja skill ataupun kebolehan yang aku ada adalah berkait dengan keturunan.

Macam,
Aku dulu aktif bersukan, Haha aktif lah sangat setakat wakil bola tampar, lepas tu masuk olahraga tu pun wakil sekolah hohohoi. Okay lah tu, daripada menjadi tukang bancuh air di kala kejohanan olahraga berlangsung di padang sekolah kan. Lalu emak pun membuka cerita bahawa beliau merupakan seorang olahragawati kebanggaan sekolah ataupun lebih manis lagi disebut sebagai jaguh kampung dan merupakan pelari pecut wanita tersohor di sekolah beliau. Itu emak la, aku lari lari ni tak suka, kalau lompat suka sebab tu aku memilih untuk bermain bola tampar supaya aku boleh melompat. Eh ada kaitan ke?

Kemudian, dalam aktiviti seni kulinari ni. Sebenarnya aku benci subjek Pendidikan Seni, asalkan ada je subjek tu, aku lemah lagi lagi cikgu berpesan, 'Murid murid, besok bawa berus, watercolour dan kertas lukisan ye.' Kalau masa peperiksaan, lagi setengah jam nak habis baru aku dapat idea nak lukis apa. Sampai ke satu hari, ada pertandingan lukis potret tokoh merdeka. Semua wajib lukis di rumah, kemudian hantar kepada cikgu. Mengigil aku tanya emak, lalu emak pun mengajar aku cara cara amatur melukis. Lalu beliau pun buka cerita, 'Emak dulu kalau ada je Seni ni, mak suka sangat. Dah habis lukis, cikgu ambil  lukisan mak buat pameran.' Oh ya, pasal lukisan potret aku tu, wow jadilah aku lukis tak sangka tau. Minggu depannya aku terpilih untuk lukis lagi sekali, kali ini kena lukis depan cikgu lagilah menggigil pffft, kemudian wow menang nombor satu HAHA tak sangka.

Banyak lagi yang aku rasa aku inherited dari emak aku, macam seni seni orang perempuan ; memasak, jahit manik, gubah gubah etc etc. Aku punya mind set, apa saja yang ada dalam diri aku adalah cermin emak dan abah aku.

Begitu juga dengan kemahiran memandu. Emak aku adalah perempuan yang menggigil kalau pegang stereng kereta di kala memandu, apatah lagi kalau melalui selekoh merbahaya, lampu isyarat dan sebagainya.

Jujur aku cakap, sebabkan emak macam tu, aku terus set kat kepala aku yang aku mungkin macam tu. Penakut bawa kereta, tambahan pula rumah aku ni ramai sangat golongan jejaka gagah perkosa perkasa yang boleh disuruh untuk memandu, sementelahan aku dibiarkan terkontang kanting eleh alasan padahal penakut lepas tu malas.

Ditambah pula dengan abah yang merangkap seperti kakitangan JPJ yang duduk sebelah pemandu lesen L, aku terus give up nak memandu. Masa mula mula pergi kerja dulu pun berhantar, rasa malu je dekat orang ofis rasa macam abah hantar anak pergi sekolah. Rasa useless pun ada kadang kadang sobbs.

But then, yeeha theres come my hero iaitu Adli yang meyakinkan aku bahawa aku boleh drive dan terus menyuruh aku memandu sambil diperhatikan beliau. Walaupun pernah berlaku kejadian aku mengundur dan tercium sikit mulut kereta orang gara gara dah lambat pergi kerja aku pula clumsy dan suami pula di sebelah masa tu, suami tak marah pun terus aku rasa bersalah. A ai love you like a love song Adli. -_-"

Dan, sebenarnya ehemm nak bagitahu.

Sebenarnya sepanjang aku ada lesen ni, aku tak pernah parking ikut bontot kereta. Eh bontot kenapa kedengaran seperti 18sx ni? Aku tak ada confident level yang tinggi, rasa macam nanti aku akan blur lepas tu nanti aku stress. Boleh?
Tapi oleh kerana masa tu, buat pertama kalinya aku terpaksa pergi ke parking hujung, lalu terlajak yang aku tak boleh nak berpusing U-Turn, dan aku terpaksa juga parking mengundur dan.. itu dia aku berjaya! Bangga sekejap. Hewhew

Malam tu chat dengan suami, terus bercerita hal parking parking ni. Rasa macam sejarah LOL.





Dan hipotesis aku pasal keturunan pun berubah dan lenyap. Dah tak boleh pakai la hipotesis keturunan ni.

Melainkan hipotesis banyak mulut cakap tak berhenti diwarisi dari emak aku.
Itu memang boleh pakai.






4 comments:

  1. wah kejayaan yang boleh dibanggakan...tahniah :)

    ReplyDelete
  2. wah boleh r blaja ngan ziema parking bontot..kte pun xpandai...

    ReplyDelete
  3. gud2.. sy mmg kena parking mengundur je selalu sbb parking umah muat2 je.. kalau masuk dari depan mmg susah

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.