Followers

July 17, 2013

Dah Tak Aneh: Ramadhan Pertama

Dah seminggu puasa,yeay alhamdulillah keanehan aku hilang serta merta bagaikan ditiup sang angin bayu .... Kesian aku, orang lain hari pertama dah cerita. Aku ni, dah seminggu baru nak rasa kemanisan itu. Eh, kemain kemanisan macamkan pengantin baru, padahal dah basi hakhakhak haktuii.

Eh, betul tau. Lain rasanya jauh jauh macam ni, kemudian bila semua benda pertama kali tak dapat bersama-sama, maka keanehan tu akan muncul. Ke aku sahaja yang berperasaan sedemikian rupa?

Ahh, sudahlah.
Yang penting seronok rasanya dapat sambut Ramadhan sama-sama dengan suami.

Asalnya aku dan suami nak ke Jengka, nak sambut puasa minggu pertama dengan keluarga suami. Yelah, arwah abah dah tak ada kan, saja nak berkumpul adik beradik. Tapi, hari apa entah suami cakap beliau kena ganti bos, berbuka kat Kuala Kangsar. Lalu aku pun okay sahaja hehe. Tak kisahlah, asalkan weekend tu I nak berbuka dan bermesra dengan suami I okay?

Jumaat malam tu, lepas berbuka macam biasalah ke masjid terawikh sama sama. Bestnya, sebab ehem... pergi masjid tempat kami nikah dulu. Dulu tu macamkan dah bertahun padahal tahun lepas saja pun. Nampak ustaz Zaki yang nikahkan kani tu, rasa macam nak berlari lari dengan telekung sekali (bayangkan), nak ucapkan terima kasih sebab tolong uruskan borang nikah kami. Betul tau, aku terharu ni. Terima kasih ostad!

Esoknya, sahur macam biasa. Konon, nak jadi watak isteri yang lemah lembut. Kejut suami dengan manja sopan.
Lepas berapa kali entah aku keluar masuk bilik, hilang segala lemah gemalai. Terus aku bertukar watak mak mak kejut anak liat bangun sahur. Macam tulah gayanya kejut orang bersahur. Tak apa, dah biasa dah. Dari dulu jadi tukang kejut golongan lelaki rumah aku ni.

Esoknya, dalam pukul dua belas macam tu, bergerak ke sana. Nasib baik rumah makcik aku kat Taiping, dapatlah kami tidur sana manakala aku berbuka di sana, lantaran hanya suami sahaja yang berbuka kat Kuala Kangsar tu tssk tsskk.




Aku sebenarnya paling tak suka jalan jauh waktu siang bulan puasa. Tu sebab dari kecil lagi, mak abah aku kalau nak balik raya mesti lepas berbuka. Bosan, sebab kena mengadap jalan tanpa buat apa-apa. Kalau tak bolehlah makan ke, minum ke, korek hidung ke, cium dan goda suami ke, apa ke kan.

Oleh itu marilah bang, kita mengambil gambar sama sama bagi menghilangkan duka lara.

Bosan okay bosan. Aku dah lah jenis tak reti tidur dalam kereta kalau pemandu keseorangan. Rasa macam bersalah. Boleh? Puii

Tiba tiba suami tunjuk kat aku kereta depan. Kereta kancil je pun, kemain beria beria suruh aku tangkap gambar nombor plat. Semangat aku ambil tau, sampai lupa nak zoom in bagi dekat. Lepas tu ke kiri pula kancil ni terus suami mengubah laluan kereta beliau itu. 

Punyalah aku tertanya tanya apakah keistimewaan kereta kancil siri lama ni.



Patutlah.
Kemain suami berangan nak nombor plat nama sendiri. Aku pun sibuk nak mencelah nak juga, tapi hoi mana ada plat kereta biasa mula dengan Z. Stress mak ni nak.

Sudahlah bang tak payah nak feeling orang Perak sangat. Aok tu orang Pahang.


Ahadnya, dalam tengahari macam tu gerak balik KL dan suami ajak berbuka di luar. Destinasi pilihan, tentunya Jalan Genting Kelang haha. Mula mula tu pergi Flaming Steamboat dah siap reserved seat. Oleh sebab awal sangat, maka marilah kita berjalan jalan ke Festival City. Tapi tulah. Dah lama jalan jalan, malas pula nak keluar maka berbukalah kami di situ.




Puas fikir nak makan apa.
Hujung hujung makan sini.

Tak kisahlah.
Yang penting bila dia nak balik aku stress.

"Balik lah lepas sahur please"

Malangnya cubaan aku menahan suami tidak berjaya.

Eleh. Tengoklah nanti aku duduk dengan dia (senyum jahat)
Aku tahan dia pergi kerja. Eh.







7 comments:

  1. kak jimah....cane pakai shawl mcm 2....chantek la!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe. Tu bukan shawl la tu tudung bawal. Akak lilit lilit :)
      Anyway mekasih ya!

      Delete
  2. siot je zimah..ayat last xleh tahan..hahaha..tp sama la, saila pun xboleh tido kalau suami tgh drive..saila pernah minum red bull sebab mengantuk gilerrr..haha

    ReplyDelete
  3. bes kan dapat berbuka dgn suami,rasa heaven kjap walau juadah xbes mana pun,hihi..xpe,aku doakan insyaAllah,next year n thn seterusnya ko dah blh berbuka together2 tiap2 hari..amin..^.^

    ReplyDelete
  4. wow..bestnyer dapat buka pose dengan suami.Great.I pun duduk jauh nagn suami, sorang utara, sorang selatan..:)

    ReplyDelete
  5. huhuhu best2....takpe tu pengalaman..huhuhu
    hope dapatlah sya jodoh cepat2...nak lalui juga pengalaman keanehan ramadhan

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.