Followers

November 27, 2013

Farewell dan Kerja Baru

Aku dah berhenti kerja, hehe.
Berhenti kerja semborono kata orang.
Yes, selepas dua tahun. Lepas banyak drama berlaku dalam kerjaya aku, penghujungnya aku resigned.

Sebenarnya aku dah lama nak berhenti cuma tunggu masa yang sesuai je. Ikutkan lepas kahwin nak berhenti nak jadi isteri mithali pemangkin suami berjaya, tapi atas sebab-sebab tertentu aku tangguhkan.

Masa aku nak berhenti, orang yang paling kuat membantah ialah emak. Bising betul emak, penat belajar sampai degree, hujung-hujung nak berhenti macam tu. Sedih juga aku, sebab rasa macam mak tak faham situasi aku.

Banyak sebab aku berhenti.

Selain daripada nak ikut suami, aku sebenarnya dah cukup sabar dengan kerenah supervisor aku dan sorang manusia ni. Dua tahun aku kerja, rasanya inilah perasaan yang paling memuncak bila aku dah mula kerap mencarut dan memaki orang. Setiap hari pula tu aku rasa. Bodoh, sial, celaka dan semua perkataan kurang enak dah keluar dari mulut aku.
Tambahan pula, supervisor aku tu Kaf Lam Ya Nga, lagi bertambah carutan aku. Dah tak fikir apa dah, memang asal aku balik je nak marah-marah. Malam, mengadu kat suami. Agak-agak mengada sikit, aku menangis, menceritakan betapa stressnya aku di office melayan kerenah orang, bukan kerja.

Suami pun, lama-lama beliau suruh aku berhenti. Berkali kali beliau menyatakan rasa bersalah yang amat, dah kahwin tapi masih biarkan tanggungjawab dipikul mak dan abah. Aku okey sebenarnya, tak adalah macam terbeban ke apa ke, cuma tak best duduk jauh hehe. Lagipun, aku rasa cukuplah hampir setahun duduk jauh dengan suami. Duit, masa, dan jarak dah banyak kami korbankan demi diri masing-masing. Lagipun, ehemm.. tempat isteri kan di sisi suami.

Dan lagi satu sebab aku berhenti ialah aku dah tak nak stress stress. Faham, pergi mana-mana office pun stress. Tapi stress yang jenis ni aku rasa memang takkan boleh aku cope. Melainkan mereka-mereka semua lenyap dari mukabumi, barulah hilang stress kot hehe.

Tak ramai pun yang membantah,malahan menyokong tindakan aku. Mak, lepas aku explain gitu gini, dia faham. Rata-rata, termasuk ipar-duai semua sokong niat aku berhenti kerja. Diorang nampak agaknya, yang duduk jauh bukan senang. Kesian tengok suami aku juga, drive kereta sorang-sorang pergi balik rumah. Duduk rumah pun sorang-sorang mana tahu ada hantu nak mengorat ke, habis aku kena berkongsi kasih dengan hantu. Risau pun ada tahu tak? Salute betul aku dengan pasangan jarak jauh, yang dah beranak pinak.






Anyway thanks to all girlfriends dan officemates for the farewell party, tak sangka macam gini aku diraikan suka eh korang aku berhenti sobssss :')


So,here I am.
Unemployed woman :)

Yup, aku tak ada kerja lagi ni. Surirumah.
Kan dah cakap berhenti semborono tadi, padan muka aku.

Any vacancy at Melaka anyone?
Hewhewhew.

Tapi.. macam best pulak jadi surirumah ni. Eh.







14 comments:

  1. Jimah...takpe...rezeki Allah kn Maha Luas. Not to worry. U'll get ew job. Kena job hunting ye. :))

    ReplyDelete
  2. best nya dh benti keje... itu hari pun sy dh ckp nk benti kat manager.. smpi2 kat HR, mcm2 hal dia merapik... pfffttt~ kena laa tgu 3,4 bulan lg klu nak benti

    ReplyDelete
  3. misti banyak tentangan diterima kan..
    selalunya mak abah yang tak kasik brenti..
    betul sis..
    saya pon macam dah plan nk berenti..
    dua tahun lebih dah kawen, masih tak dapat dok sama...
    salute u sis...
    good luck..:)

    ReplyDelete
  4. paham sangat!! sape tak paham kondisi begini meh sini nak bebel!
    yeay, sekarang tinggal sama sila la rajin masak dan gemuk bersama macam kte :p

    ReplyDelete
  5. Insya Allah,rezeki itu ada di mana-mana.Janji Allah itu pasti.Jaga diri baik2 :)

    ReplyDelete
  6. wat bisness ziema..hehehe..kite kalau husbnd luar dr kl pon mungkin akan ikut jejak die gak

    ReplyDelete
  7. bekerja dgn kaf lam ya nga memang kena bertabahhh...
    dorang kalau bercakap, dorang je betul..
    penah ada pengalaman jugak kerja dgn dorang ni...huhuh...serikkkk

    ReplyDelete
  8. saila faham..saila taip surat resign dalam keadaan otak blank sbb dah x tahan dgn mangkuk sekor kat ofis lama tu. ada keja lain tu..mesti punya..so far,nikmati hidup sbg suri rumah puas2 k.. saila dulu merasa la 44 hari sbg suri rumah.. :)

    ReplyDelete
  9. Btul tu zimah...setuju...drpd stress2 hari2 baik berhenti n dok disisi suami...pahala pun dapat kan..gud luck..moga dpt kerja baru yg lebih baik...

    ReplyDelete
  10. Zimah, saya silent reader awak... tapi hari ni terdetik pulak nak drop komen kat sini...
    Situasi saya sama seperti awak.. duduk berjauhan dengan suami.. stress di tempat kerja... yang membeza kan kita cuma, saya disini stay bersama kawan kawan , bukan family... cekal awak kan.. hehe dalam hati saya terdetik jugak nak berhenti, hehe kita tunggu lah nanti.. InsyaAllah, rezeki Allah ada di mana mana..

    ReplyDelete
  11. Zimah, Well Done and Good luck....Yup, I pun rasa nak berhenti jugak ikut husband duduk utara, tapi dorang army ni ada macam-macam kursus awal tahun so..postponed lagi..haha......I sokong tindakan you..." Tempat isteri di sisi suami kan" ^^. Btw Thank You follow blog kita.

    ReplyDelete
  12. salam..sya br jmp blog ni sb google stress tmpt kje.sya gov dlu duk hq dh biasa ngn kje so rse best jela.pas tu hubby suh mtk tkr sb sblm ni pjj.sya kl die mlka.skrg br lpor dri smgu kat mlka.tp stressnya rse dh sthun kot duk kje sni.byk kje xsiap.sya yg kn jwb sume tu.xda perancgn dr pegawai sblm ni.sya yg 5 ari kn jwb mslh 2 thn lps..huhuhu.sedih+ stress.dhla tgh preggy 5 bulan..cm yg ok sb di cc suami..cmnela nk hndle sume bnda kat sni..

    ReplyDelete
  13. salam..sya br jmp blog ni sb google stress tmpt kje.sya gov dlu duk hq dh biasa ngn kje so rse best jela.pas tu hubby suh mtk tkr sb sblm ni pjj.sya kl die mlka.skrg br lpor dri smgu kat mlka.tp stressnya rse dh sthun kot duk kje sni.byk kje xsiap.sya yg kn jwb sume tu.xda perancgn dr pegawai sblm ni.sya yg 5 ari kn jwb mslh 2 thn lps..huhuhu.sedih+ stress.dhla tgh preggy 5 bulan..cm yg ok sb di cc suami..cmnela nk hndle sume bnda kat sni..

    ReplyDelete
  14. xpe la jimah..resign n jd surirumah pon okey..mna tau nnti ada rezeki lain bila dok dgn husband kan..jgn pernah mnyesal...enjoy jd housewife ;)

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.