Followers

August 14, 2015

Pregnancy : Usaha TTC : Fertility Treatment

Sambungan dari entri ini.

Selepas usaha TTC aku yang bermacam cara, tapi masih lagi belum mendatangkan hasil, aku nekad nak cuba rawatan pakar. Aku pun google mana tempat yang bagus untuk rawatan kesuburan.

Alhamdulillah, jumpa Klinik Pakar Wanita Liu & Vincent.
Tapi aku nak ingatkan, klinik ni hanya di Melaka sahaja ye. Kalau kat KL tu, yang selalu orang review ialah Klinik Dr Hamid Arshat / Klinik Medina.
Tapi tak kisahlah kat mana-mana, rawatan dia sama sahaja (based aku baca dan kongsi pengalaman).

Lagi satu, kalau nak buat rawatan ni, aku galakkan sangat suami pegi sekali dan bagi sokongan 200%. Ramai yang cerita kat aku betapa kecewanya mereka bila suami masing-masing buat tak endah dan tak bersemangat. Kesian tau. Kau dah semangat bagai, suami macam nak tak nak je.
Alhamdulillah, suami aku sangat-sangat bekerjasama semasa rawatan berjalan.
Thank you sayang, I love you. Eh termanja kat sini pula tiba-tiba :')

Aku pergi ni bulan Disember tahun lepas.

Mula-mula tu macam segan, tapi tawakal jelah. Nak anak kan.
Masa sampai kat kaunter, staf tanya,
"Ye, kenapa?"
"Saya nak buat rawatan kesuburan", jawab aku malu-malu tapi bersemangat.

Lepas ambil nombor semua, okay tunggu.

Bila masuk, terus kami suami isteri duduk.
Doktor yang entertained kami ialah Dr. Vincent yang heboh diperkatakan tentang kekacakan oleh ramai kaum wanita yang pernah bertemu dengan beliau. Okaylah, aku rasa handsome lah untuk seorang jejaka Cina di usia 40-an mungkin, yang turut diakui oleh suami. Bukanlah handsome gila-gila tapi eh, bolehlah ditambah dengan karisma beliau sebagai seorang doktor. Cakap pun tak ada pelat, memang macam Melayu.

Duduk sahaja, doktor tanya, "Yes, kenapa?"

"Kami nak check kesuburan, sebab belum ada anak lagi ni," jawab aku.

Masa ni dia akan tanya;

- Berapa lama dah kahwin. Dua tahun
- Tinggal bersama atau PJJ (Percintaan Perhubungan Jarak Jauh). Tinggal bersama
- Suami merokok/tak. Merokok
- Period cycle every month (regular/not). Regular

Okay, kat sini aku ceritakan step by step apa yang aku lalui semasa rawatan kesuburan ye.

1. Scan rahim

Selesai sahaja, doktor suruh baring untuk scan. Berdebar betul aku lantas teringat kata-kata doktor kat klinik Batu Berendam yang cakap kemungkinan aku ada endometriosis tu.
Lepas dah check semua, alhamdulillah clear lega betul aku macam tak percaya. Siap cakap kat doktor,
"Saya ni senggugut teruk doktor, tak ada possibility endometriosis ke, apa ke".
"No, tak ada rahim awak cantik. Clear".

Scan ni pada pendapat aku untuk tahu samada kau ada endometriosis, cyst / fibroid. Juga nak tengok posisi rahim kau normal/terbalik.

Dah siap semua, terus doktor keluarkan referral letter suruh aku dan suami buat test di hospital sebabnya, di klinik tiada kemudahan lab.

HSG Test untuk aku.
Sperm Test untuk suami.


Aku kan, masa nampak dia tulis surat tu terus rasa, wow cepatnya! Ingatkan dia nak consult apa-apa ke, nak bagi nasihat ke, suruh makan ubat ke. Mungkin dia dapat meneka ketidaksabaran kami nak anak heheheee pandai-pandai je aku ni. Bagus juga sebenarnya, aku kalau boleh malas nak tunggu lama-lama.

Jadi, lepas staf klinik call Hospital Pantai dan Mahkota Medical Centre (MMC), akhirnya kami dapat slot di MMC.

Eh,next entri lah aku cerita pasal test ni. Tak larat pula.



5 comments:

  1. Assalam .. Boleh tahu x kos nya brape? Tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam.Fatin sorry sangat lambat reply.

      Boleh rujuk entry ni ye
      http://queenfantagiro.blogspot.my/2015/09/pregnancy-fertility-treatment-2-sperm.html

      Delete
  2. weh asal pendek sangat entri ko ni haaa.. ko jgn malas2 taip baik ko abih kan cepattttt..

    ReplyDelete

Komen lah sukahati kau nak komen.